2009. június 19., péntek

Moussaka/Muszaka…vagy mégsem

Az exfőnököm után. Még javában a régi munkahelyemen dolgoztam, amikor a főnökömmel, kitárgyaltuk, hogy én az esetek 99 %-ában saját készítésű ételt viszek be. Kapcsolatunk innentől alapjaiban változott meg. Hetente tartottunk receptcserélős traccspartit. Időnként keresgéltem neki receptet a neten, vagy vittünk egymásnak kaját. Nem mondom, érdekes volt ezt egy férfival megbeszélni. Tőle hallottam először a Culinarisról is, még jóval a gasztroblog olvasós korszakom előtt. (Meglepő módon a gasztroblogokra a másik főnököm vezetett el). Aztán megváltam tőlük, de már előtte megismertem a híres muszaka receptet – kóstolni nem volt alkalmam. A biztató recept ellenére mindig elmaradt, vagy padlizsánkrém lett a sorsa a lila hozzávalónak. Végül távozásom után meglátogattuk őket a házukban, és akkor végre volt alkalmam megkóstolni. Nagyon finom volt és nagyon laktató és én nagyon ki akartam már próbálni. Nem hasonlít arra, amit annak idején elsős középiskolásként Görögországban ettem, de nagyon finom. Hosszú bevezető után, már jöhetne a recept, de még az hozzátartozik a történethez, hogy bárhogyan kerestem nem találtam meg a receptet, sebaj, elkértem újra. Alább pontosan idézve, ezúton is megköszönve:)



Szóval a muszaka, ahogy én csinálom (sok zöldséggel)

Hozzávalók (kb 6 főre):

  • Kb. 60 deka krumpli
  • 4 közepes padlizsán
  • 40 deka darált-hús (én darált pulyka combot használok, de jó bármilyen darált szárat sertés hús, sőt a görögök darál birka húsból készítik)
  • 1 db cukkíni (kisebb)
  • 2 kanál paradicsom-sürítmény
  • 4 db paradicsom
  • 10 deka magozott olajbogyó
  • 1 db nagyobb vöröshagyma
  • 4 gerezd fokhagyma
  • 1 db húsos paprika
  • 1 fél literes tejföl + kis tejföl (vagy fél liter főzőtejszín + ki tejföl)
  • 1 csapott evőkanál muszaka fűszerkeverék (v. görög keverék is jó, de abból kb másfélszeres kell)
  • Késhegynyi szerecsen-dió
  • 1 kanál étkezési keményítő
  • 2 tojás
  • 30 deka reszelt sajt (trapista jellegű)
  • Só + vaj + zsemlemorzsa

Krumpli:

A krumplit sós vízben megfőzőm; majd kb fél centis karikákra vágom .

Húsos szósz:

A hagymát kockára vágom és olíva olajban felfuttatom. Ez követően hozzáadom a darál hús, sózom és kb 10-15 percig (hústól függően) megpárolom (a hús sok vizet ereszt). Hozzáadom az apróra vágott cukkínit, paprikát, paradicsom-sürítményt, fokhagymanyomón átpaszírozott fokhagymát illetve egy db. padlizsánt apró kockákra vágva. Ekkor adom hozzá a muszaka fűszer-keveréket. A zöldségekkel együtt újabb 15 percig párolom, majd a fedő alatt hagyom kb 10 percig.

Padlizsán:

Közben a padlizsánokat hosszában felvágom kb fél újjnyi szélességre, sózom majd 30 percig pihentetem. Ekkor a padlizsánt lemosom és kevés és forró olíva olajban kisütöm (addig sütöm amíg nem lesz puha, ezt villával lehet ellenőrizni).

Szósz:

A szószhoz összekeverem a tejfölt, a 2 tojást, 1 evőkanál étkezési keményítőt, szerecsendiót, reszelt sajtot, sót és az egészet felforralom addig, amíg a sajt el nem olvad (egy rotyogás).

Kivajazok egy kerámiaedényt, zsemlemorzsát rakok rá, és erre kerülnek a fenti adalékok az alábbiak szerint: egy sor krumpli, 1 sor sült padlizsán, szósz, húsos szósz, majd krumpli, húsos szósz, padlizsán és szósz. Az edényt alufólia alatt kb 185 fokon 50 percig sütöm. Ekkor leszedem a fóliát és rárakom a paradicsomot vagy vastag karikákra, vagy negyedre vágva, megszóróm az olajbogyóval és még kb 15 percig sütöm 160 fokon. Ezt követően még kb fél órára a sütőben hagyom, hogy szikkadjon meg. A maradék szósszal tálalom.

Ha egyszer elkészül (normál esetben kb másfél óra alatt lehet összerakni és azt követi a sütés) akkor nagyon laktató kaja, leginkább egy jó alvás megy hozzá.

Nos a mennyiségeken jelentősen csökkentettem. Kimaradt a paprika, mert elfelejtettem venni. Muszaka fűszerkeveréket pedig nem kaptam, helyette improvizáltam (oregano, őrölt fahéj, őrölt szegfűbors, szerecsendió, kb. 1-1 arányban), ehhez a tippet egy Görögországot jól imserő barátunktól kaptam, bár nem tudom mennyire eredeti, mert Fahéj és Fetánál nem egészen ezek a fűszerek szerepelnek a mousaka leírásánál.

1 megjegyzés:

  1. Drága Vica,

    micsoda véletlen, én is muszakára készülök a héten, az én receptem merőben más (még a hozzávalók sem azonosak :-) ) az elkészítési módja is más, majd küldöm neked összehasonlításként. Hátha a kettőből kikerekedik az IGAZI muszaka :-)

    sok puszi,

    Györgyi

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Printfriendly