2010. május 13., csütörtök

Jane Austen magánélete



Úgy látszik kicsit Jane Austin lázban égek. Kezdtem az „eredeti” BBC féle Büszkeség és Balítélet sorozattal (bővebben angolul a BBC oldalán). Még mindig imádnivaló Mr. Darcyként Colin Firth:) Aztán gondoltam megnézem, hogy mit alkottak az írónőről magáról. Mindenesetre tetszett már előzetesen, hogy Anne Hatawayt választották a szerepre.

Bevallom semmit nem tudtam az írónő életéről, leszámítva természetesen, hogy csodálatos regényeket írt.

Az angol társadalomban 1795-ben szerelemből házasodni ostobaságnak számított. Mr. és Mrs. Austen (James Cromwell, Julie Walters) jó partit terveztek legkisebb lányuknak, csakhogy Jane Austen (Anne Hathaway) makacs volt, független szellemű. Lényét nem a büszkeség és a balítélet vezérelte, hanem az értelem és az érzelem. Húszévesen találkozott a tehetséges, kezdő ügyvéddel, Tom Lefroy-jal (James Macavoy) akivel egymásba szerettek. Szerelmük szikrázó, valódi és romantikus volt. A kérdés így hangzott: túléli-e az intrikát és a nehézségeket? Jane Austen írásai fényt, intelligenciát és bölcsességet hoztak a világba. Julian Jarrold (Utolsó látogatás) filmje arról az időszakról szól, amikor élete izzott a szenvedélytől és a szerelemtől, és személyisége azzá forrt, akinek világhírű regényei által megismertük.



Vicces volt a filmben a Harry Potterből is ismerhető szereplő Maggie Smith megjelenése, aki mellett egy Mr. Wisley nevű szereplő is megjelenik;)

Bár kicsit úgy éreztem, hogy a regényeit dolgozták össze a saját magánéletévé…avagy Mr. Darcy létezett az életében is. Maga jane Austen nem ennyire egyértelműen Elizabeth Bennett, inkább keverednek benne saját hősnői. A történetnek kevés a valóság alapja, ugyan az írónő leveleinek tanúsága szerint valóban volt életében egy Lefroy-epizód, bár az ír ügyvéd igazából mindössze nyári kaland volt. Amúgy 18. századi körülmények között: könnyű fellángolás, némi kis flört. De bizonyára nem a teljes későbbi életét és irodalm munkásságát  alakító érzelmekkel, ahogyan a filmben bemutatják.
Ha nem ragaszkodunk szigorúan a történelmi valósághoz, akkor egy élvezhető kis szerelmes filmet láthatunk. Mondjuk annyira vadul nem mertünk elrugaszkodni a valóságtól, hogy szerelmi szempontból boldog vége legyen a filmnek;)

Az írónőről pár részlet itt. A borító, a borító szövege, egyéb képek.

2 megjegyzés:

  1. Érdekes, én is nemrég láttam a BBC-s Büszkeség és balitéletet, nagyon bejött és én is utánaolvasgattam az írónőnek. A filmet meg fogom nézni!

    VálaszTörlés
  2. A 7 részes minisorozat a Büszkeség és Balítéletből nálam bármikor jöhet. Már vagy százszor újranéztem, de fantasztikus. Még mindig hanyatt tudok esni Darcy epekedő pillantásaitól.:)
    A Jane Austin Magánélete c. filmet csak nemrég láttam, de nekem is az volt a benyomásom, mintha helyenként összemosnák a kettőt. Nyilván az írónő saját életéből is merített művei megírásához ihletet, mégsem tűnt túl meggyőzőnek, és nem is igazán árult el sokat az írónő valódi életéről. Nálam marad az egyszer nézhető kategóriában.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Printfriendly