2008. október 23., csütörtök

A menütervezés


Már régóta terveztem, hogy megosztom itt is a menütervezéssel kapcsolatos meglátásaimat. Mikorra eljutottam volna a megvalósításhoz, megtaláltam ezt a postot. Igazából sokat hozzátenni nem lehet, de mégis arra jutottam, hogy megosztom az ezzel kapcsolatos saját tapasztalatokat:

Rengeteg időt, idegeskedést és pénzt spórolhatunk meg vele. Nálunk utóbbiból alakult ki még az albérletben. Heti menüvel kezdtem, aztán átálltam a havi változatra. Mert így csak egyszer kell a hónapban egy kicsi időt rászánni. Természetesen nem szentírás, el szoktam térni tőle ilyen-olyan okból.

Nem volt egyszerű az elején, hiszen azért egy hónapra előre kitalálni, hogy mit ennénk és mikor, nem is lehet, de azért jó volt, hogy volt egy támpont, amit lehetett követni. Idővel már kialakult a technika, hogy hogyan megy gyorsabban. A tervezésnél több dolgot is felhasználok: az előző havi terveket, a receptes füzetem tartalomjegyzékét, illetve az életszállítók oldalán fent lévő heti menüket. Mostanra már kialakult a rendszer, hogy melyik napra milyen jellegű ételt tervezek, például a főzelékes hétfő, a húsételes szerda, a(z édes) tésztás csütörtök, illetve a leveses szombat. Ezeket persze a család egyéni igényeinek megfelelően kell kialakítani, hiszen egészen másként főz egy anyuka, aki otthon van a gyerekeivel, és másként én, aki vacsorára főzök, ami egyben a másnapi ebéd is. Mások a kritériumok és az igények. Nálam a gyorsan elkészíthetőség és melegíthetőség nagyon fontos szempont. Nem fontos viszont, hogy minden nap együnk több fogást - nem is vagyunk odaadó levesrajongók. Így nálam a menüterv csak egy étkezésre vonatkozik, ez általában a vacsora. A desszertet, mint az evés lezárást nagyon fontosnak tartom, de hét közben ezt főleg gyümölcs, joghurt, túró rudi, keksz képviseli.

A havi tervvel próbálom azt is elérni, hogy havonta csak egyszer menjünk vásárolni, hóközben inkább csak a zöldségest látogatjuk, illetve a szomszédos kis boltot, ha valami kimaradt. És aki azt gondolja, hogy könnyen vagyok, mert biztos hatalmas fagyasztóm van, hát elárulom, hogy picike, mindösszesen két fakkos, ennek ellenére simán elférünk benne. Kettőnkre tökéletesen elegendő.


A kész terv a hűtőre van kitéve, ahogy egy csomó más fontos is:) Mostanra már megtanultam kellően rugalmasan kezelni a dolgot, az ihlettől és az éppen aktuálisan hozzánk tévedő hozzávalóktól függően (szülői látogatás után mindig alakul kicsit;)), de leszokni nem tudtam róla és komolyan nem is akartam.

A bevásárló lista részben a menüterv alapján készül, részben pedig a hűtőre kitett post-it alapján. Utóbbira rögtön írom fel, ha valami elfogyott. Már kialakult az a készlet, amiből mindig tartok otthon, menütől függetlenül, hogy biztosan tudjak akkor is valamit összedobni, ha éppen nem kívánjuk, amit kitaláltam, vagy váratlanul vendégek érkeznek.


A menüterv és a post-it alapján összesített lista már Excelben készül, ami marad is a tulajdonképpeni bevásárló lista, hiszen általában PDA-val megyünk…a cetlit mindig otthon felejtettem:P Az Exceles listát igyekszem az éppen aktuálisan megcélzott bevásárló hely rendszeréhez igazítani, hogy ne kelljen ugrálni rajta. (Három helyre járunk többnyire, azokat már ismerem annyira, hogy ne okozzon ez problémát.)

1 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Printfriendly