2008. szeptember 20., szombat

Gokartozás, mint készség fejlesztés

Van egy kedvenc könyvem (talán a piacon elérhető egyetlen értelmes ilyen témájú szakkönyv - ami magában is megér egy bejegyzést) aminek az elején a szerző ír egy kísérletről. Ez arról szólt, hogy egy motorversenyző és egy autóversenyző mennek végig ugyan azon a pályán. Mindkettő nagyon jó a saját műfajában. Majd utána járművet cserélnek, és kiderül, hogy a motoros kiváló autós is, viszont az autós jó esetben ha végig tud menni, nem hogy mérhető szintidőt tegyen a pályán.


A lényeg, hogy ahogy én tapasztalom, motorozás során olyan látásmód alakul ki az emberben (persze ha a betonfal, vagy a többi közlekedő megelőzi a látásmódot.. akkor baleset alakul ki, ami néha homályos, vagy teljesen elvesző látásmódot is eredményezhet átmenetileg) szóval olyan látásmód, amely kiélesíti az ember érzékeit, kezdi megtanulni kezelni a technikai eszközt, jobban tud gyorsítani, kanyarodni, fékezni, mert kezdi érezni, hogy ezeket mikor, hol és hogyan kell megtenni.Ez négykerekű járműre átültetve hatványosan érvényesül. A héten elindult a munkahelyen a házi gokartbajnokság, amire - mint technikai sport és félbevágva majdnem motor - gondoltam én is benevezek. Zárójelben jegyzem csak meg, hogy életembe még közelről sem láttam még gokartot. De motoros előéletemből kiindulva, úgy látszik, ez nálam már csak így van.De azért jelentem fejlődőképes vagyok, mert itt rögtön tudtam, hogy a gáz és a fékpedált is nyomni kell és előre, nem húzni :) és a kormányt is jó irányba tekertem.Azért az első kör így is elég óvatosra sikerült, mert jó motoroshoz híven az ember nem az esésre játszik. Másik kérdés, hogy ezekkel a gokartokkal képtelenség felborulni, mert olyan szélesek, és a feneked kb. 2 cm-re van az aszfalttól.


Azért itt sem volt zökkenőmentes az indulás, mert a boxutcában 30 cm alatt falnak mentem, de ez nem az én hibám volt :) mert keresztben volt a gokart :).Aztán az első futamban még óvatos köröket mentem, de a huszon párfős rutinos gokartosok között még így sem utolsó lettem.A többiben már simán ment. Itt még jobban használhatók a motorozásnál érvényesülő szabályok, úgyhogy a többieknek esélyük sem volt :).A verseny végére összesítve majdnem a legjobb köridőt futottam, és a futamomat a második helyen végeztem.Amiért kapcsolódik a motorozáshoz, az az, hogy rendkívüli módon fejleszti a reflexeket, a helyzetfelmérését. Sokkal jobban rááll az ember agya az optimális ív keresésére, az ívek követésére, és nem utolsó sorban a csúszáshatárok megérzésének gyakorlása is sokat segít. És nem utolsó sorban biztonságos környezetben. Persze nem szabad elfelejteni, hogy ez nem motor.Minden esetre szereztem egy új hobbyt magamnak, ami mindenképpen megér több alkalmat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Printfriendly