2008. augusztus 26., kedd

Felszerelés 1. - Bevezető&Bukó

Ha jobban belegondolunk, a motorozáshoz a motoron kívül igazából semmire nincs szükség. Na jó, talán egy ember nem árt, ha van (bár nálunk a kutya is motorozik :) de erről majd máskor) de egyébként semmi különleges.
Hivatalosan a törvényhozók annyira aggódnak az egészségünkért, hogy elrendelték, hogy valami bilit húzzunk a fejünkre, nehogy az áramvonalasra nyírt hajszálak között kibukkanó bőrfelületeket leégesse a nap. Sajnos kicsiny (egyre növekvő) motoros társadalmunk kb. le is ragad a bili anyagú, és max fenti funkciót ellátó fejárnyékoló eszköz használatánál. (bár megjegyzem, erre egy szombléró, vagy egy baseball sapka is elég lenne..)
Itt ismét szerencsésnek mondhatom magam, mert kedvenc kollégáim szigorú nevelésének hála, nem az ország trendjét követve álltunk neki a motorozásnak. Konkrétan az egyik kolléga akitől talán a legtöbbet tanultam ezen a téren azt mondta, hogy mindenki annyit költsön a felszerelésére, amennyit ér magának a teste. És valóban, érdemes elgondolkozni rajta.Ha kimegyek az utcára, nap mint nap mást sem lát az ember, hogy strandpapucs, póló, rövid nadrág. Vagy csak sima utcai ruha. De van két abszolút kedvencem.. az ilyenek utasai (erről még később) vagy bikini mezitláb/vietnámi papucs vagy tűsarkú-miniszoknya-top.
És akkor két dolog jut eszembe.. (több is:) de ide kapcsolódó), az egyik az, hogy csak séta közben megbotlik az ember, mennyire megüt-lezúzza magát, aztán az, hogy ugyan ez biciklivel mennyivel durvább. És mindezt miért is? Amikor megkérdezi az ember őket.. hát, a felszerelés meleg, kényelmetlen, nem csinos, drága (ez megint csak kedvenc) stb. Mielőtt valaki kővel dobálna, hogy persze, mert nem csak a gazdagok hobbyja lehet (jelentem én sem mondanám magam annak..) és igen is számít a pénz, azt mondanám erre, hogy a drága relatív. Amikor bemegy az ember a boltba, és megvesz valamit, akkor minden drága, mert ki kell fizetni. De az már kevesebb ember gondolataiba fogalmazódik meg, hogy amikor baleset éri (ami ugye a motor tulajdonságaiból adódóan a legritkább esetben 8 napon belüli) akkor csak a kieső jövedelem, az ápolás, a gyógyszerek, a családtagok ápolása, utazása, stb. mennyibe is kerül.. hát jelentősen többe.. és még nem is vettük azokat a szomorú kiementeleket, amikor maradandó károsodás van. Pedig ennek esélye megfelelő felszerelés nélkül nem kicsit emelkedik.
Rengeteg cikket olvasni a különböző felszerelésekről, összehasonlításokról stb. én leírom, mi alapján választottam.Kezdjük felülről: kötelező elem, tehát elkerülhetetlen választás a bukósisak. A választásnál sok szempontot lehet figyelembe venni, de a fizikai kinézetét két dolog határozza meg általában: az egyik a szín (ez szubjektív, általában minden típusban meg van a megfelelő választék) a másik a motor(ozás) típusa. Ez szerint ugye vannak zárt, felnyitható, nyitott, és hát nem is tudom minek nevezzem, mondjuk ilyen harci sisak jellegűek. Na most ha abból indulunk ki, hogy elvileg a védelem a lényeg, akkor a zárton és a felnyithatón kívűl az összes többi csak fejdísz, hiszen a törés szempontjából viszonylag puha és macerás részeket ( áll, arc, orr, fogak) teljesen védtelen, és bár élettanilag nem ezek a kiemelt részek a fejen.. azért gondolom senki nem akar gnom lenni később. A felnyitható sisakokról sok vita van, de helyes használat mellett még nem hallottam olyan balesetet, ahol a felnyithatóságábból adódóan ne védte volna meg a tulajdonosát. Ehhez persze hozzá tartozik, hogy ezeket a sisakokat hivatalosan nem szabad menet közben felnyitva használni, ergó zártként viselkednek.Az abszolút kategória a zárt sisak (nem véletlen, hogy versenyzésben csak ilyet lehet használni). A másik fontos dolog az anyag. Itt is két fajta van.. amiről érdemes beszélni.. meg amiről nem.Amiről érdemes, azok az üvegszál-karbon típusú sisakok, amiről nem, az a többi. Az ilyen keményített ABS, meg műgyanta, meg műanyag, meg ilyen gyerekjátékokat el lehet felejteni, simán széttörnek. Ha az anyagban már megvan, akkor hogy ki milyen márkát választ, az igazából két dolog függvénye, az egyik a pénztárca, a másik hogy kinek mi jó a fejére. Ez egy érdekes kérdés.. a párom szokta mondani, hogy azért gyártanak ennyi fajta fogamzásgátlót, mert mindenkinek más az ami beválik. Ez így van a sisakokkal is. Hiába néz ki az ember egy nagy márka legdrágább sisakját, ha egyszerűen a héjforma nem illeszkedik a fejére, vagy kényelmetlen. Mert ugyan mindegyikben van nagyságrendi méret, de ez is kevés általában.A márkákról csak annyit, hogy az ismert márkák (pl: shoei, nolan, hjc, lazer, agv) között igazából óriási különbség nincs, hiszen aki utána néz, láthatja, hogy többet ugyan az a gyártó készít más név alatt (shoie-hjc, lazer-nolan). Persze kényelemben, extrákban van különbség, de védelmében nincs.Árban óriási szórások vannak. Általában az üvegszál-karbon-kevlár típusú sisakok jó akcióban olyan 40e Ft-tól kezdődnek. A szuper extra egyedi sorszámozott, csillivilli sisakok akár 200E Ft-ba is kerülhetnek.A festésről olvastam egyszer egy tanulmányt (persze, ezeket érdemes fenntartással fogadni, de azért utána figyeltem rá, és van benne igazság), ami arról szólt, hogy az egyszínű bukósisakú motorosokat akár 50%-al hamarabb észreveszik a közlekedés során a többi résztvevők, mint a mintás sisakúakat. Persze ez nem csak a sisakon múlik, de itt ezt vizsgálták.A természet törvényeit figyelve lehet benne igazság, hiszen azon állatok általában, amelyek változatos környezetben (a várost nevezhetjük ilyennek) akarnak rejtőzködni, mindig mintás többszínű külsőt viselnek, és színében nem is feltétlenül azonosat a környezettel, mégis az emberi szem valamiért túlugrik rajta.Mi lehet még fontos egy sisak választásánál? Előszőr is, hogy kényelmes, de passzentos legyen. Figyelembe kell venni, hogy a friss sisak még nincs a gazdája fejéhez idomulva, továbbá később tágul is, tehát mindenképpen szorosnak kell lennie.Nekünk azt mondták szakértők, hogy két dolog alapján lehet megmondani, hogy kellően szoros-e a sisak (ha még nem kényelmetlenül szorít). Az egyik, hogyha egy segítő megfogja kétkézzel a sisakot akkor nem tudjuk benne elfordítani a fejünket. A másik, ha kinyitja az ember a száját, akkor a "pofazacsiját" bonyomja a fogai közé kicst. (ez most furán hangzik, de nem tudom jobban körülirni:) ). Praktikus még a kivehető és mosható bélés, illetve a rovarvédő háló, mint extra.A záró eszközben a versenysportban a dupla D gyűrű az elfogadott, nekem is ilyen van, de nem hinném, hogy akkora jelentőssége lenne a többi csatnak is. Ahol számíthat, hogy a motorhoz rögzíteni a D gyűrűt lehet alapból az erre kialakított helyre.Lehetnek még egyéb extrák mint beépített napszeműveg, karcmentes plexi, páramentes plexi, beépíthető kommunikáció.A karcmentes-páramentesről állítólag létezik, és működik. Nekem speciel nem vált be 100%-ra, de lehet, hogy másik gyártónál működik. Fontos tényező még a zaj. Ez relatív. Sok teszt alapján állítólag a Schubert sisakok az abszolút nyerők ilyen téren, és az általános hittel ellentétben a versenysisakoknál figyelnek erre legkevésbé. (pl egy shoei versenysisak állítólag kifejezetten hangos, bár állítólag van hozzá valami hangtompító szett)
Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy olyan mint a lakás, hogy az első általában sosem a legjobb választás.. dehát a tapasztalattal előbb utóbb megtalálja az ember az igazit.És ugye van még egy fontos kérdés - hál isten nem tapasztalatból - de egy látványos tesztel bemutatatták, hogy a bukósisak egyszer használatos eszköz!!. Azaz bármilyen kis esés után cserélni kell.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Printfriendly